'Omzetgroei horeca vlakt dit jaar wat af'
De bestedingsruimte van consumenten neemt nog altijd toe en ook de toestroom van toeristen zwelt dit jaar verder aan. Dat komt ook de stemming bij ondernemers in de horeca ten goede, schrijft het ING Economisch Bureau in een donderdag gepubliceerd rapport.
Het zal volgens ING echter lastig worden de sterke groei van vorig jaar te evenaren. De bank wijst daarbij op de terugval van het consumentenvertrouwen die begin dit jaar is ingezet. ,,De druk op het vertrouwen vormt een potentiële rem op de bestedingen in de horeca.''
Hogere prijzen
De omzetgroei binnen de horeca is volgens ING bovendien ongelijk verdeeld. Hotels en restaurants deden het vorig jaar al veel beter dan gemiddeld, en die trend zet naar verwachting in 2016 door. Vooral restaurants naderen inmiddels het omzetniveau van voor de crisis.
Cafés kenden in 2015 een minder sterke groei. Die werd bovendien voor een fors deel gedragen door hogere prijzen. Consumenten bestellen de laatste tijd minder, maar wel duurdere drankjes. Vooral speciaalbier wordt vaker getapt. Dit jaar voorziet ING voor kroegen een stabiele omzet.